Hvad er OneDrive

Gå ikke glip af ny viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udgivet den: 18. september 2018
Opdateret den: 1. november 2021

Kategori(er): 

#Guides
#OneDrive

OneDrive

OneDrive er en online tjeneste til filhåndtering, der giver dig adgang til dine filer overalt. Med OneDrive kan du gemme dine personlige filer på ét sted, dele dem med andre, og få adgang til dem fra enhver enhed, der har forbindelse til internettet.

OneDrive tilbyder en enkel deling og integration, simpel filhåndtering som download, kopiering, sletning osv. OneDrive tilbyder en webbaseret app-lignende brugerflade. Den har ligeledes et Stifinder-look, som kan bruges off-line.

OneDrive for Business

OneDrive for Business forveksles nemt med OneDrive. Hvor OneDrive kan beskrives som et personligt online-lager i ”skyen”, en slags virtuels USB-nøgle, så er OneDrive for Business som en del af SharePoint et velvoksent lager med bl.a. deling, avanceret brugerstyring og forskellige former for filtrering.

OneDrive for Business er endvidere et professionelt alternativ til tjenester som fx iCloud, Google Drive og DropBox; tjenester, der i de senere år har vundet en meget stor udbredelse. OneDrive for Business adskiller sig fra sådanne konkurrenter ved at være fuldt integreret med Microsofts øvrige Office-produkter, fx SharePoint.

OneDrive for Business - Brugerfladens opbygning

  1. Adgang til OneDrive for Business fra Office 365.
  2. ’Brødkrumme’ der i to niveauer viser, hvor du befinder dig.
  3. Indhold af bibliotek.
  4. Navigation
    1. My Documents - ’Hoved’-bibliotek hvor alle dokumenter og biblioteker kan lokaliseres
    2. Followed Documents - Egne og andres dokumenter der følges
    3. Shares with Me - Dokumenter der er delt enten i redigerbar tilstand eller ’Læs kun’-tilstand
    4. Site Folders - En diskret forbindelse til fanen Sites som reelt er en forbindelse til SharePoint
    5. Recycle Bin - Papirkurv hvor du kan finde dine slettede dokumenter
  5. Seneste anvendte dokumenter
    Her dukker de seneste dokumenter op.
  6. Indstillinger (Settings)
    Bag værktøjsikonet gemmer sig de relevante muligheder for at tilpasse hele Office 365, SharePoint og OneDrive for Business; dine muligheder her skal ses i lyset af de rettigheder du har.

Båndet (Ribbon)
Den er den velkendte Officebrugerflade, hvor de to faner – Files og Library – dels rummer de specifikke egenskaber for et konkret dokument (fx dokumentupload, -redigering, ind- og udtjekning osv.), dels rummer generelle egenskaber for biblioteket (fx kolonner, visninger, eksport og tilslutning til andre systemer).

Det øvede øje vil kunne genkende SharePoints biblioteksbrugerflade.

Files

Library

Søgefelt
Felt til søgning af filer og deres indhold.

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO