Udvikling af projekt- og økonomistyringsværktøj i Azure

applikationsudvikling

Ny og moderne Azure løsning til styring af sagskladdehåndtering og kundefakturering


Konsulenthus opgradere til ny platform

En konsulentvirksomhed, som til dagligt udvikler digitale løsninger (applikationer, migrering, adoption og automatisering) og tilbyder kurser i Microsoft 365, stod overfor en opgradering. Deres eksisterende IT-system, som håndterer virksomhedens projekter, kurser, sagskladder og kundefakturer, begrænsede dem grundet forældet IT-infrastruktur og kodebase, som var svær at vedligeholde og udvide.

Kunden ønskede en moderne løsning i Azure, der kunne sikre virksomhedens fremtidige udvikling og integrere eksterne services, herunder Microsoft 365 og Toggl. 

Artiklen fortsætter længere nede.


Gratis guides

Behov for overblik, skalerbarhed, økonomistyring med mulighed for integration til andre systemer

Først og fremmest var det vigtigt for kunden, at der fremadrettet var mulighed for udvidelser og skalerbarhed. Yderligere skulle det være muligt at kommunikere på tværs af Microsoft 365 Services, blandt andet med henblik på kundeopslag i Dynamics.

I løsningen skulle det være muligt at oprette, redigere og slette, eksempelvis projekter, kurser, fakturer osv. Løsningen skulle tilmed kunne sortere og kategorisere projekter mm. efter dato. I den forbindelse skulle der også være tilknyttet en kalendervisning.

Ligeledes var det et krav fra kunden, at løsningen indeholdte en komplet økonomioversigt med filtrering på sælgere, måned, årstal samt faktureringer med et integreret tilbagemeldingssystem fra bogholderen. Der skulle være integration til Toggl, herunder til projektoprettelse og -redigering.

Endeligt skulle løsningen indeholde et veldokumenteret API til kommunikation mellem interne og eksterne services.

En moderne platform med mange muligheder

Opgraderingen af den nye platform gav kunden mange nye muligheder med henblik på effektivisering og sikkerhed.

Fremadrettet kan medarbejderne logge ind med deres traditionelle Microsoft konto, således at de slipper for at have flere forskellige log-ins. Samtidig gør det applikationen væsentligt mere sikker, idet man kan integrere Multi Factor Authentication.

Alle komponenterne i applikationen er styret i Azure, og er dermed hostet i et sikkert miljø. Heri kan man definere hvilke medarbejdere, der har adgang til hvad helt ned på komponent-niveau. Det er med til at skabe et ekstra sikkerhedslag.

PeopleNets konsulent har sikret, at applikationen kan kommunikere både med interne og eksterne services. Det betyder, at udviklere i fremtiden kan tilføje en vilkårlig funktionalitet til web applikationen uden begrænsning.

Da applikationen har automatiseret hele deres kursus- og projektsystem, således at informationer automatisk bliver oprettet i Outlook og Toggl, har PeopleNet sparet kunden for rigtig mange arbejdstimer fremadrettet.

Endeligt har brugergrænsefladen også fået et løft, så den er blevet mere visuelt appellerende, moderne og interaktiv, således at medarbejderne sikres en bedre brugeroplevelse.

Arkitektur af løsning

Løsningen består af en klient bygget i ASP.NET Core Blazor Server. Klienten snakker sammen med Service laget, som håndterer al forretningslogik i applikationen. Servicelaget agerer bindeled mellem de forskellige komponenter i applikationen.

På nuværende tidspunkt snakker servicelaget sammen med en Azure Function, der sørger for at kommunikere mellem web applikationen, Toggl og Outlook. Derudover dette har applikationen også en Dynamics integration, så web applikationen kan hente en oversigt over virksomhedens kunder direkte fra Dynamics.

Alt sammen er selvfølgelig blevet implementeret med de sikkerhedsforanstaltninger, der skal til for at web applikationen kan håndtere potentielle sikkerhedsrisici.

Se billede nedenunder for et fuldt overblik af løsningen

 

Agil projektmetode sikre kvalificeret løsning

Projektet startede med et afklaringsmøde mellem PeopleNets konsulent og kunden. Her blev kundens krav og ønsker til applikationen defineret og specificeret. Mødet dannede grundlaget for den efterfølgende udviklingsproces og løsning.

Udviklingen af løsningen foregik agilt. Der blev løbende afholdt statusmøder, hvor kunden blev præsenteret for løsningen, så kunden havde mulighed for at levere feedback til udviklerne. Denne måde at arbejde på sikre at kunden får leveret præcis den løsning, de ønsker.

Udviklingen af løsningen foregik hos kunden, hvilket viste sig at være en markant fordel. Kunden havde opklarende spørgsmål undervejs, kunne dermed tilgå råd og vejledning hos PeopleNet konsulent. Konsulenten havde mange års erfaringen inden for området, og kunne derfor rådgive kunden i forhold til hvilke services, der kunne passe bedst med deres ønsker.

PeopleNets konsulent sørgede også for at udarbejde en grunddokumentation for, hvordan kunden fremadrettet skulle bruge applikationen og systemet. Derudover blev de oplært og sat grundigt ind i værktøjerne, for fremadrettet at kunne anvende den mest fordelagtigt.


Læs mere om PeopleNets applikationsudviking

Kontakt

For nærmere information, kontakt venligst
front-end developer og consultant Nick Kisbye Hansen

Nick Kisbye Hansen
Front-end Developer og Consultant

__________

+45 7021 4445
nkh@peoplenet.dk
Sharepoint consultant og developer Asbjørn bang

Asbjørn Bang
SharePoint Consultant og Developer

__________

+45 7021 4445
abh@peoplenet.dk