SharePoint Versionering

SharePoint Versionering


Ofte dannes dokumenter af flere personer over et stykke tid, derfor kan det være hensigtsmæssigt at have overblik over ændringerne i et givent dokument. Med Version History er det blandt andet muligt at hente indhold fra tidligere versioner frem og se kommentarer til hver version.  

Når versionering er aktiveret for lister og biblioteker, gemmes en ny version af et givent dokument, hver gang du redigerer og gemmer det eller checker det ind. Dette gør det muligt for dig bedre at kunne styre indhold, der er blevet ændret i og det giver også mulighed for at genoprette en tidligere version – hvis du eksempelvis laver en fejl i den nuværende version. Versionering er meget nyttigt, når flere personer arbejder på samme projekt, eller når samme information går igennem adskillige niveauer af udvikling og vurderinger.  

Aktivering af versionering  

For at aktivere versionering skal du befinde dig i det aktuelle bibliotek:  

1.Klik på Library Settings under fanebladet LIBRARY.  

2.Vælg Versioning Settings i afsnittet General Settings. 

3.Ved Document Version History vælges enten: 

  • Create Major Version– Kun store ændringer får en ny version, f.eks. version 1, version 2, version 3, osv.  
  • Create Major and Minor Version– Både store og små ændringer får en ny version. Store som 1.0, 2.0, 3.0, osv., Små som 1.1, 1.2, 1.3 osv. 

4.Klik på OK.  

En uddybelse af begreberne Major og Minor versioner kommer senere i kapitlet.  

Version History 

Funktionen Version History vil først være tilgængelig når versionering er slået til. Versionshistorikken vise ved at: 

1.Klik på de tre prikker »...« ved det dokument du ønsker at se versions historikken for. 

2.I dialogboksen klik igen på de tre prikker. 

3.I menuen vælg Version History

eller 

1.Marker dokumentet. 

2.Vælg Version History i båndet: 

Lavede du en fejl i den nuværende version? Eller måske har du brug for at genoprette en del af et dokument, som er blevet slettet? Du kan let udskifte din nuværende version med en tidligere version. Din nuværende version gemmes derefter som en del af din Versions Historik.  

1.Sikre at det dokument du ønsker, at arbejde med er checket ud. 

2.Gå til Version History på det aktuelle dokument. Herefter vil versionshistorikken fremgå: 

3.Tryk på drop-down pilen på den version du ønsker, der skal genoprettes og vælg Restore

Du kan se en tidligere version, for eksempel for at referere til et tidligere dokument, uden at overskrive din nuværende version. For at få vist en tidligere version skal du klikke på linket for den pågældende version: 

Ønsker du at arbejde med en tidligere version uden at ændre på den aktuelle, skal du højre-klikke på linket og vælge »Gem link som…«: 

Versioner oprettes i følgende situationer: 
  • Når et List item eller en fil oprettes eller når en fil uploades  
  • Hvis en fil tilføjes med samme filnavn, som en eksisterende fil og afkrydsningsfeltet ”Add as a new version to existing files” er markeret.  
  • Når egenskaber i en liste eller en fil ændres.  
  • Når en fil åbnes, redigeres og gemmes. En version skabes først, når man klikker på Save. Denne version opdateres med de ændringer, der er lavet, når filen lukkes.  
  • En version oprettes ikke hver gang, du klikker på Save, da dette ville skabe alt for mange versioner, men kun når du lukker dokumentet.  
  • Når en fil tjekkes ud, ændres og tjekkes ind igen. 

Bemærk:Hvis du kasserer den version, som er tjekket ud, oprettes der ingen version. 


Gå til SharePoint kurser
Se flere guides, tips & tricks