OneDrive Logo

OneDrive for Business:
Sådan får du et delingslink

Der er flere måder hvorpå du kan dele filer i OneDrive. I denne korte guide, vil jeg vise dig, hvordan du får et delbart link. Linket kan du dernæst dele, som du har lyst; på et websted, i en mail, i en chatbesked i Teams eller et helt fjerde sted. 

Sådan gør du

  1. Start med at gå til dit personlige OneDrive for Business. 
  2. Markér den relevante fil ved at sætte flueben til venstre for filnavnet.
    OneDrive Guide Delingslink
  3. Klik nu på Kopiér link i værktøjslinjen foroven. 
    Guide OneDrive Delingslink
  4. Du vil nu se en dialogboks åbne sig, og linket er automatisk kopieret til din udklipsholder. Hvis du er tilfreds med den valgte delingsindstilling, der fremgår nederst i dialogboksen, kan du blot sætte linket ind det ønskede sted, ved hjælp af genvejen Ctrl+V (Command+V på Mac).  
    OneDrive Guide Delingslink
  5. Ønsker du at ændre delingsindstillingerne for linket, så klik på den lille pil i bunden af dialogboksen. 
    OneDrive Guide Delingslink

  6. Du vil nu se en række muligheder, du kan vælge at ændre, slå til eller fra:

    • Vælg først om linket skal deles med AllePersoner i <din organisation>Personer med adgang eller Bestemte personer. Se definitioner på de forskellige indstillinger længere nede.

    • Vælg dernæst om vedkommende skal kunne foretage redigering i filen, ved at sætte eller fjerne flueben ud for Tillad redigering

    • Vælg om linket skal have en udløbsdato ved at vælge en ønsket dato i feltet Angiv udløbsdato. Dette vil sige at efter den givne dato, vil linket ikke længere kunne åbnes. 

    • Vælg til sidst om du vil blokere indholdet for download og kopiering. 

  7. Klik på Anvend når du er færdig med indstillingerne. 

  8. Nu kan du sætte linket ind det ønskede sted, ved hjælp af genvejen Ctrl+V (Command+V på Mac).  

Delingsindstillinger

Herunder kan du se en uddybning af de forskellige delingsindstillinger. 

  • Alle, giver adgang til alle, der modtager linket, uanset om de har modtaget det direkte fra dig eller fået det videresendt fra en anden. Dette omfatter også personer uden for organisationen.

  • Indstillingen, Personer i <din organisation>, giver alle i organisationen adgang til linket, uanset om de har modtaget det direkte fra dig eller fået det videresendt fra en anden.

  •  Personer med adgang, kan bruges af personer, som allerede har adgang til dokumentet eller mappen. Den ændrer ikke tilladelser på elementet. Brug denne indstilling, hvis du blot ønsker at sende et link til nogen, der allerede har adgang.

  • Indstillingen, Bestemte personer, giver adgang til de personer, du angiver, selvom andre personer muligvis allerede har adgang. Hvis en person videresender delingsinvitationen, vil kun de personer, der allerede har adgang til elementet kunne bruge dette link.

Hvad er OneDrive?

Hvis du er i tvivl om hvad OneDrive er, eller ikke kender forskellen mellem OneDrive og OneDrive for Business, kan du læse mere om det her