Microsoft Viva


Introduktion til Microsoft Viva

Tidligere i år, annoncerede Microsoft det nyeste skud på Microsoft 365-stammen; Microsoft Viva. Microsoft elsker at kalde ting ’Microsoft’, men lad os bare sige ’Viva’ for nu.  

Hos PeopleNet, var vi flere, der klappede ivrigt i hænderne, da vi første gang hørte om Viva, og der er ingen tvivl om, at der er noget stort på vej. Viva lader nemlig vente på sig, så imens vi forsøger at bevare tålmodigheden, vil vi introducere jer til Viva.  

Artiklen er skrevet af Change Manager, Emilie Hejselbak, og fortsætter længere nede.


Gratis guides

De fire områder i Viva

Viva består af fire såkaldte søjler, eller tjenester; Insights, Connections, Topics og Learning, der alle lever i Teams. Således er Viva med til at understøtte Microsofts mission om at gøre Teams til ”the hub for everything”.  

Viva fokuserer på ’employee experience’, og inddeler medarbejderoplevelsen i seks centrale elementer, som Viva understøtter; forbundethed, trivsel, empowerment, udvikling, formål samt fokus. Det seneste år har, for mange, budt på udbrændthed og manglende balance mellem arbejde og fritid. Dette imødekommer Viva, ved eksempelvis at anvende automatisation og kunstig intelligens, til at reducere unødvendigt tidsforbrug. Derudover er en række elementer udviklet med det formål at skabe fokustid, pauser og øget trivsel.  

Viva Insights er personlig, og har til formål at give indsigt i eksisterende viden, indhold og kompetencer. Insights er baseret på MyAnalytics, og giver den enkelte bruger anbefalinger om fokustid, at indkalde til møder samt at følge op på opgaver og møder. Et andet aspekt af Viva Insights er, at det giver teamledere indblik i deres teams trivsel samt andre parametre som innovations- og sammenhængskraft på organisatorisk niveau.  

Viva Connections giver en indgang til virksomhedens SharePoint Online-intranet via Teams. Hensigten er at tilbyde brugere en personlig og sømløs, digital arbejdsplads, hvor værktøjer og information er lige ved hånden. Connections kombinerer det intelligente SharePoint-intranet med kommunikationsværktøjerne i Teams.  

Viva Topics er en tjeneste, der har til formål at organisere indhold og kompetencer om f.eks. et projekt eller arbejdsområde ved hjælp af kunstig intelligens. Topics sørger for at samle information i en slags wiki, som præsenteres for brugerne, mens de arbejder. Topics anvender Microsoft Search og Graphs til at finde og vise relevante resultater.  

Viva Learning er en platform, der samler læringsressourcer fra forskellige formidlere på ét sted. Brugere får adgang til både formel og uformel læring, og kan tilgå den uanset tid og sted. Microsofts slogan for Viva Learning er ”bringing learning into the flow of work”. Med dette menes, at man lærer i konteksten af sit arbejde. Set fra et læringsperspektiv, skaber dette en øget chance for transfer, idet at brugeren tager det indlærte i brug med det samme.  

Kort sagt kan det siges om Viva, at mange af elementerne og funktionerne allerede eksisterer i dag, for eksempel i form af My Analytics og Microsoft Learning, men som sammensættes med dét formål, at samle og simplificere adgangen til indhold og materiale. Man kan se det som gammel vin på nye flasker, men i PeopleNet ser vi en stor værdi i, at Microsoft tager nogle af de (måske knap så) velkendte features og bringer dem helt frem i brugergrænsefladen ved hjælp af Teams, så de kan blive mere nærværende og dynamiske.  

Ikke desto mindre er vi, i PeopleNet, spændte på at få hele Viva mellem hænderne. Vi kan se et enormt potentiale inden for både adoption af Microsoft 365, for medarbejderoplevelsen og den personlige produktivitet.  

Er du nysgerrig efter mere viden om Viva, så meld dig på vores nyhedsbrev herunder. Vi kommer helt sikkert til at afholde webinarer om Viva i nær fremtid.  

Viva Connections og Viva Insights er lanceret og en del af Microsoft 365. Viva Topics er ligeledes lanceret men for at få adgang, er det nødvendigt at have en Exchange Online-licens. Viva Learning forventes at blive lanceret i løbet af sommeren 2021.  


Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Kontakt

For nærmere information, kontakt venligst
Business Solutions Advisor Karsten Mottlau

Karsten Mottlau
Business Solutions Advisor

__________

+45 2012 9515
kmo@peoplenet.dk
Adm. direktør, Claus Friis Pedersen

Emilie Hejselbak
Change Manager

__________

+45 7021 4445
eha@peoplenet.dk