Microservices i Azure

Gå ikke glip af ny viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udgivet den: 7. april 2021
Opdateret den: 11. oktober 2021

Gør tingene nemmere med Microservices

Microservices er en teknisk disciplin, der er blevet mere og mere populær de seneste år.

En microservice arkitektur indeholder mange små delelementer, der kan arbejdes på uafhængigt af hinanden. Det er med til at gøre skalerbarheden og vedligeholdelse af applikation en del nemmere.

Artiklen fortsætter længere nede.

Microservices

Microservices er små services, der arbejder uafhængigt af hinanden. Meningen med en microservice er, at den har en lille kodebase, som kan blive vedligeholdt af relativt få udviklere, hvilket gør det nemmere for udviklingsteamet at fokusere på den service, som de har ansvaret for. De forskellige microservices kan derefter kommunikere sammen for at udgøre en større applikation. Forskellige services kunne for eksempel være:

  • Mailservice - håndterer at sende mails igennem systemet
  • Brugerservice - håndterer brugere og deres data
  • Betalingsservice - håndtere betalinger fra brugere
  • Domæneservice - håndtere forskelllige forretningsdomæner hver for sig.
  • ... og der findes mange flere.

En simpel visualisering af et system med Microservices i Azure kunne se således ud:

Fordelene

Med microservices følger mange fordele. Du kan læse nogle af dem herunder:

  • En microservice er nem at vedligeholde, da hver service har deres egen kodebase.
  • Man holder hver kodebase nem og simpel, så applikationen ikke ender med at blive uoverskuelig og umulig at videreudvikle på. Det skaber en mere agil udviklingsprocess.
  • Hver service håndterer sin egen logik og er ikke afhængig af de andre services for at kunne fungere. Dette betyder, at flere udviklerhold kan arbejde på hver deres service uden, at der opstår konflikter i koden. Dette forbedrer produktiviteten i udviklerteamet og gør hele processen mere omkostningseffektiv.
  • De forskellige services kommunikere igennem veldokumenterede API'er.
  • Hver service behøver ikke bruge samme teknologier, hvilket kan være en fordel, hvis man har udviklere med forskellige kompetencer.
  • Hvis fejlhåndtering i alle services er skrevet korrekt, vil hele applikationen ikke gå ned hvis én service bliver utilgængelig. Det betyder, at brugerne af applikationen stadig kan bruge størstedelen af applikationens funktioner.

Der findes mange fordele ved microservices, og de kan gøre det nemmere for dig både at udvikle og vedligeholde dine processer.

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO