Hvad er OneDrive

hvad er onenote

Hvad er OneDrive

OneDrive

OneDrive er en online tjeneste til filhåndtering, der giver dig adgang til dine filer overalt. Med OneDrive kan du gemme dine personlige filer på ét sted, dele dem med andre, og få adgang til dem fra enhver enhed, der har forbindelse til internettet. 

OneDrive tilbyder en enkel deling og integration, simpel filhåndtering som download, kopiering, sletning osv. OneDrive tilbyder en webbaseret app-lignende brugerflade. Den har ligeledes et Stifinder-look, som kan bruges off-line. 

OneDrive for Business

OneDrive for Business forveksles nemt med OneDrive. Hvor OneDrive kan beskrives som et personligt online-lager i ”skyen”, en slags virtuels USB-nøgle, så er OneDrive for Business som en del af SharePoint et velvoksent lager med bl.a. deling, avanceret brugerstyring og forskellige former for filtrering.

OneDrive for Business er endvidere et professionelt alternativ til tjenester som fx iCloud, Google Drive og DropBox; tjenester, der i de senere år har vundet en meget stor udbredelse. OneDrive for Business adskiller sig fra sådanne konkurrenter ved at være fuldt integreret med Microsofts øvrige Office-produkter, fx SharePoint.

OneDrive for Business - Brugerfladens opbygning

  1. Adgang til OneDrive for Business fra Office 365
  2. ’Brødkrumme’ der i to niveauer viser, hvor du befinder dig
  3. Indhold af bibliotek
  4. Navigation:
    1. My Documents
      ’Hoved’-bibliotek hvor alle dokumenter og biblioteker kan lokaliseres
    2. Followed Documents
      Egne og andres dokumenter der følges
    3. Shares with Me
      Dokumenter der er delt enten i redigerbar tilstand eller ’Læs kun’-tilstand
    4. Site Folders
      En diskret forbindelse til fanen Sites som reelt er en forbindelse til SharePoint
    5. Recycle Bin
      Papirkurv hvor du kan finde dine slettede dokumenter
  5. Seneste anvendte dokumenter
    Her dukker de seneste dokumenter op
  6. Indstillinger (Settings)
    Bag værktøjsikonet gemmer sig de relevante muligheder for at tilpasse hele Office 365, SharePoint og OneDrive for Business; dine muligheder her skal ses i lyset af de rettigheder du har

Båndet (Ribbon)
Den er den velkendte Officebrugerflade, hvor de to faner – Files og Library – dels rummer de specifikke egenskaber for et konkret dokument (fx dokumentupload, -redigering, ind- og udtjekning osv.), dels rummer generelle egenskaber for biblioteket (fx kolonner, visninger, eksport og tilslutning til andre systemer).

Det øvede øje vil kunne genkende SharePoints biblioteksbrugerflade.

Files

Library

Søgefelt
Felt til søgning af filer og deres indhold.

Få adgang til e-bog om OneDrive her


Se alle Office 365 kurser

Seneste Office 365 posts


Office 365 kurser