Hurtigudfyld i Excel

Hurtigudfyld i Excel

Hurtigudfyld er en rigtig smart funktion som er meget anvendelig, hvor data ikke optræder hensigtsmæssigt, typisk når data er importeret. Funktionen, der arbejder med en eller flere kolonner af data, kan udtrække ønskede data fra cellerne, eller sammensætte data fra celler efter eget ønske.

Funktionen bruger mønstregenkendelse, og funktionen beskrives bedst med nogle eksempler som beskrevet herunder.

Udtrække e-mail
  1. Skriv, i nabokolonnen Email, e-mailen som den står i kolonnen Data:

  1. Når det første bogstav i den næste e-mail indtastes, i den underliggende celle, udfyldes resten af kolonnen med de respektive e-mails (Excel viser det med grå), og den automatiske udfyldelse udføres ved tryk på Enter:

  1. En anden mulighed efter indtastning af den første e-mail, er at placere cellemarkøren et vilkårlig sted i den tomme kolonne, og vælge Hurtigudfyld i HJEM-fanen:

og Excel udtrækker det tilsvarende mønster, ned gennem kolonnen:


Se alle vores Excel grundlæggende kurser

Seneste Excel posts


Lær hvordan man benytter hurtigudfyld i ExcelSe alle Excel grundlæggende kurser

Excel kurser