Filtrering med formel i Excel

Gå ikke glip af ny viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udgivet den: 10. april 2019
Opdateret den: 18. marts 2021

Filtrering med formel i Excel

Filtrerting i Excel

Når der arbejdes med store lister i Excel, vil det ofte være ønskeligt at skjule de poster, der ikke indeholder de data der skal arbejdes med. Behovet for filtrering kan derfor opstå i forbindelsen med udskrifter af dele af en liste, eller beregninger på dele af listen.

Excel giver to muligheder for at lave en filtrering, henholdsvis Filtrer, der er den hurtige måde og filtrere på, og Avanceret, som vi giver dig en kort introduktion til i denne guide.

Sådan filtrerer du med formel i Excel

Til dette eksempel, hvor man ønsker at se sekretærer, der bor i postnummerområdet 7000-8000, kræves at kriterierne udføres ved hjælp af en formel. Samtidig ønskes resultatet placeret i en ny liste og kun med oplysninger om Fornavn, Efternavn og alder.

Til formlen er der benyttet celleværdier som gør en efterfølgende ændring nemmere, og samtidig er cellerne navngivet (bemærk at kriteriet skal omfatte både formlen og den tomme celle ovenover):

 

 

 

 

Formlen:

                             =OG(Titel=D8;OG(PostnrFra<=F8;F8<=PostnrTil))

Klargøring af resultatlisten:

Filtreringen indsættes på følgende måde:

  1. Marker en tilfælde celle i listen.
  2. Vælg Avanceret.
  3. Kriterieområdet skal være de to celler A1:A2 og Kopier til celleområdet (Fornavn til Alder):

Resultatet af filtreringen:

Kontakt

For nærmere information, kontakt venligst
Business Solutions Advisor Karsten Mottlau

Evelyn Farlov
Kursuskoordinator

__________

+45 7021 4445
koordinator@peoplenet.dk
Adm. direktør, Claus Friis Pedersen

Katrine Trane
Kursuskoordinator

__________

+45 7021 4445
koordinator@peoplenet.dk

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO