Arbejdsgivere der sidder foran hver sin computer skærm og arbejder

Microsoft Copilot Chat vs. Copilot til Microsoft 365

Tilmeld nyhedsbrev

Følg med i vores nyheder, events og webinarer.

Udgivet den: 10. maj 2024
Opdateret den: 3. juni 2024

Copilot er på manges læber i øjeblikket, fordi det er højaktuelt. For en uges tid Microsoft Copilot Chat og Copilot for Microsoft 365 - og hvornår skal jeg bruge det ene værktøj fremfor det andet?”

I det følgende adresserer vi forskellen på Microsoft Copilot Chat og Copilot for Microsoft 365.

Copilot: Din all around personlige assistent

Copilot refererer til Microsofts online udgave af Copilot, som fungerer på samme måde som for eksempel Open AI’s ChatGPT. Den ser ud som anvist nedenfor:

Illustration af Microsoft Copilot i en browser

Copilot er gratis og kan bruges af alle til alle slags problemstillinger. Her kan du skrive/kommunikere med Copilot og få genereret indhold eller forslag til, hvordan du løser udfordringer.

I chatten er det også muligt at uploade billeder, som du kan få ChatGPT til at analysere.

Du kan prøve Copilot af her.

Hvornår skal jeg bruge Microsoft Copilot Chat?
Hvis vi forstiller os, at du skal lave en præsentation i PowerPoint, så ville du starte med at bruge Copilot Chat, som en del af din indledende arbejdsproces. I samarbejde med Copilot Chat kan du brainstorme over pointer, emner eller argumenter, som din præsentation skal indeholde, og som vi være relevante for dit publikum. 

Et eksempel kunne være: Du arbejder i marketing og skal præsentere resultater for første kvartal for salgsteamet. Du skal finde ud af hvad der er relevant at inddrage i præsentationen, hvilke data og tal du bør præsentere, hvilken rækkefølge det giver mest mening at præsentere dem i m.m. Måske har du også brug for at få eksempler på spørgsmål som salgsteamet ville stille, og hvad du bør svare.

Her kan du bruge Microsoft Copilot Chat som løbende sparringspartner i forhold til at specificere og sammensætte det indhold, du skal bruge. Det kræver dog, at du løbende fodre Copilot med relevante informationer. I ovenstående eksempel kunne det være marketingskanaler, aktuelle kampagner der har kørt, eller data du har indsamlet.

Resultatet skulle gerne ende med at du har en agenda, 10 punkter/områder m.m. som du kan bruge til din præsentation.

Få alle kompetencerne til at navigere SIKKERT i Copilot

På vores Microsoft Copilot kursus får lærer du at bruge Copilot i Word, Teams, Excel og meget mere på en effektiv og strategisk måde.
Læs mere om kurset her(Klik her)

Copilot til Microsoft 365: Dine arbejdstools

Copilot til Microsoft 365 (Copilot for Microsoft 365) refererer til de indbyggede copilots, som findes i de forskellige tools, som Excel, Teams, Outlook, OneNote, PowerPoint m.m. Du kan købe afgang til de forskellige værktøjer gennem en Microsoft licens. Få et overblik over alle licenserne her (Link).

Copilot til Microsoft 365 er lavet til at understøtte arbejdsopgaver. Alle copilot chats trækker på den virksomhedsdata, som er indlejret i den resterende del af Microsoft 365, for eksempel data eller dokumenter.

Hvornår skal jeg bruge Copilot for Microsoft 365?
Copilot for Microsoft 365 bruges mere specifikt til at løse en opgave på baggrund af konkret data og klare retningslinjer, som den kan tage udgangspunkt i at udvikle noget indhold til. 

Fortsætter vi med eksemplet om, at du er en marketingmedarbejder, der skal lave en præsentation, så har du nu (fordi du har brug Copilot) en liste med det indhold, som din præsentation skal indeholde. Den liste indsætter du i Power Point Copilot chatten samtidig med at du specificerer, hvordan præsentationen skal se ud. Det kunne være krav til tema, farver, grafikker, billeder m.m., som du mener vil være relevant for din præsentation.

På den måde vil du lynhurtigt kunne lave en PowerPoint præsentation, som passer til det indhold, du har arbejdet. 

Skal hele din afdeling i gang med at bruge Copilot for Microsoft for 365, så kan vores afdelingsspecifikke workshops, være den rette løsning for dig/jer. Læs mere om dem her.

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Medarbejderbillede af Claus Friis Pedersen, CEO hos PeopleNet.

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO