Excel for Økonomi- og Regnskabschefer

Vil du have kompetencer til strukturering, analyse og budgetopfølgning i Excel?

På vores Excel for Økonomi- og regnskabschefer kursus får du værktøjer og bedst practise til at håndtere de opgaver du sidder med til dagligt i Excel.

Bemærk! At vi afholder kurser i både københavn og Aarhus.

Læs mere om kurset

Gå ikke glip af ny viden om den digitale arbejdsplads

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Kursets indhold

Strukturering af regnskabstal

De leverede regnskabsposter fra virksomhedens økonomisystem organiseres ved brug af sortering og filtrering. Der foretages sammentællinger - subtotaler - på de udvalgte data. Endelig oprettes pivottabeller, som giver mulighed for at periodisere, akkumulere, spore og foretage beregninger på posterne: sortering, filtrering, subtotaler og pivottabeller.

Analyse af regnskabstal

Konsekvenserne af udsving i budgettal undersøges ved brug af værktøjerne målsøgning og problemløser. Der opstilles scenarier, som giver et samlet billede af forskellige dispositioner: målsøgning, problemløser og scenariestyring.

Budgetopfølgning

Der opbygges en model til budgetopfølgning, som bl.a. indeholder et styringsvindue til valg af f.eks. den ønskede periode og afdeling. Der anvendes betinget formatering til at spotte interessante tal:

  • Styring af input til budgetopfølgning
  • Betinget formatering

Grafisk præsentation

En række af Excels diagramtyper f.eks. søjle, kurve og cirkeldiagrammer anvendes til at præsentere regnskabstallene grafisk. Diagrammerne standardiseres, så de mere effektivt kan genanvendes. Eventuelle tendenser i tallene udledes grafisk:

  • Diagramtyper
  • Tendenslinier
  • Brugerdefineret diagram

Præsentation med Power Point og Word

Data fra Excel overføres til PowerPoint, så tallene kan præsenteres ved møder, generalforsamlinger m.m. Data gøres dynamiske, så PowerPoint præsentationen hele tiden viser aktuelle tal, herunder data med og uden kæder og animation af diagrammer.

Data fra Excel, f.eks. diagrammer, integreres i Word dokumenter, så ledelsesrapporterne hele tiden er ”up to date.

Automatisering ved brug af Makroer

En række af arbejdsopgaverne er typisk gentagne og skal udføres med en periodisk frekvens. Derfor kan der ligge store tidsbesparelser i at oprette makroer, som fremover kan løse og standardisere opgaverne ved få klik:

  • Standardisering af dataområder
  • Udskrifter
Fandt du ikke det kursus du søgte?Kom til kursus oversigten her

Tilmeld kursus her

Varighed

2 dage

Pris

*Kr. 8.900,- ekskl. moms

Tidspunkt

08:30-16:00

09-01-2023

København

09-01-2023

Aarhus

09-01-2023

On-live

01-03-2023

København

01-03-2023

Aarhus

Se flere datoer

* Såfremt du tilmelder dig et af vores On-Live kurser, fratrækkes DKK 200 kursusprisen, da forplejning ikke indgår.

Vi er klar til at hjælpe

Er du i tvivl om, hvilket kursus, der passer bedst til dit behov?
Morten og Claus er klar til at hjælpe dig.

Image

Morten Baron

Uddannelses- og Adoptionchef

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO

Om kurset

Kurset fokuserer i høj grad på at skabe struktur over regnskabstal. Tallene analyseres med intuitive værktøjer, hvor meget af arbejdet foregår med klik, markeringer og valg. Endelig udnyttes Word og PowerPoint til at formidle tallene på en anderledes måde.

Generelt for vores kurser

Forud for din deltagelse på vores kurser, er du meget velkommen til at kontakte vores kursuskoordinatorer, som vil hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus til dit behov.

Vores undervisere er specialister med mange års erfaring, der holder sig fagligt opdateret. Under kurset fokuserer underviseren på både teori, praktiske øvelser samt på at besvare spørgsmål, så du opnår det optimale læringsudbytte.

Kurset inkluderer fuld forplejning; herunder morgenmad og frokost på nærliggende restauranter, samt frugt, snacks og drikkevarer i løbet af dagen. Du får et certifikat med bevis på dine nye kvalifikationer efter kursets afslutning.

Målgruppe

Medarbejdere, der skal analysere og præsentere økonomital.

Forudsætninger

Det kan være en fordel, at du før kurset er bekendt med Excel, men du behøver dog ikke at være superbruger. PeopleNet anbefaler, at du forud for kurset deltager på et af vores andre Excel kurser, herunder Excel Introduktion eller Excel Videregående.

Vi anbefaler!

Når du har afsluttet dette kursus, anbefaler vi, at du fortsætter med:

Excel for Controllere og Økonomiansvarlige kurset.

Det siger kunderne om vores kurser

Med løsningen fra PeopleNet har vi fået fuldstændig kontrol med hensyn til kvaliteten af de data, som tilføres systemet. Vi er særligt glade for, at det hele kører i SharePoint og Power Automate, som vi kender og selv kan både drifte og udvikle på (i det små). Og det hele er pakket ind i en tidssvarende brugergrænseflade som vi selv kan tilpasse efter behov.

- Carsten Schümann, Portaladministrator - Nationalmuséet