Featured image

Excel for Økonomi- og Regnskabschefer


Om kurset

Kurset fokuserer i høj grad på at skabe struktur over regnskabstal. Tallene analyseres med intuitive værktøjer, hvor meget af arbejdet foregår med klik, markeringer og valg. Endelig udnyttes Word og PowerPoint til at formidle tallene på en anderledes måde.

Målgruppe

Medarbejdere, der skal analysere og præsentere økonomital.

Forudsætninger

Det kan være en fordel, at du før kurset er bekendt med Excel, men du behøver dog ikke at være superbruger. PeopleNet anbefaler, at du forud for kurset deltager på et af vores andre Excel kurser, herunder Excel Introduktion eller Excel Videregående.

Generelt for PeopleNets kurser

Forud for din deltagelse på vores kurser, er du meget velkommen til at kontakte vores kursuskoordinatorer, som vil hjælpe dig med at finde det helt rigtige kursus til dit behov.

Vores undervisere er specialister med mange års erfaring, der holder sig fagligt opdateret. Under kurset fokuserer underviseren på både teori, praktiske øvelser samt på at besvare spørgsmål, så du opnår det optimale læringsudbytte.

Kurset inkluderer fuld forplejning; herunder morgenmad og frokost på nærliggende restauranter, samt frugt, snacks og drikkevarer i løbet af dagen. Du får et certifikat med bevis på dine nye kvalifikationer efter kursets afslutning.


Tilmeld kursus

Varighed

2 dage

Pris

8900*,- eksl. moms

Tidspunkt

08:30-16:00

20-05-2021

København

20-05-2021

Aarhus

03-06-2021

On-live

23-06-2021

Aarhus

23-06-2021

København

Se flere datoer

* Såfremt du tilmelder dig et af vores On-Live kurser, fratrækkes DKK 200 kursusprisen, da forplejning ikke indgår.

Kursets indhold


Strukturering af regnskabstal



De leverede regnskabsposter fra virksomhedens økonomisystem organiseres ved brug af sortering og filtrering. Der foretages sammentællinger - subtotaler - på de udvalgte data. Endelig oprettes pivottabeller, som giver mulighed for at periodisere, akkumulere, spore og foretage beregninger på posterne: sortering, filtrering, subtotaler og pivottabeller.
Analyse af regnskabstal



Konsekvenserne af udsving i budgettal undersøges ved brug af værktøjerne målsøgning og problemløser. Der opstilles scenarier, som giver et samlet billede af forskellige dispositioner: målsøgning, problemløser og scenariestyring.

Budgetopfølgning



Der opbygges en model til budgetopfølgning, som bl.a. indeholder et styringsvindue til valg af f.eks. den ønskede periode og afdeling. Der anvendes betinget formatering til at spotte interessante tal:
• Styring af input til budgetopfølgning
• Betinget formatering


Grafisk præsentation



En række af Excels diagramtyper f.eks. søjle, kurve og cirkeldiagrammer anvendes til at præsentere regnskabstallene grafisk. Diagrammerne standardiseres, så de mere effektivt kan genanvendes. Eventuelle tendenser i tallene udledes grafisk:
• Diagramtyper
• Tendenslinier
• Brugerdefineret diagram

Præsentation med Power Point og Word



Data fra Excel overføres til PowerPoint, så tallene kan præsenteres ved møder, generalforsamlinger m.m. Data gøres dynamiske, så PowerPoint præsentationen hele tiden viser aktuelle tal, herunder data med og uden kæder
 og animation af diagrammer. 

Data fra Excel, f.eks. diagrammer, integreres i Word-dokumenter, så ledelsesrapporterne hele tiden er ”up to date.

Automatisering ved brug af Makroer



En række af arbejdsopgaverne er typisk gentagne og skal udføres med en periodisk frekvens. Derfor kan der ligge store tidsbesparelser i at oprette makroer, som fremover kan løse og standardisere opgaverne ved få klik:
• Standardisering af dataområder
• Udskrifter