Hvad er User Adoption? – Få svaret her

Tilmeld nyhedsbrev

Og gå ikke glip af ny viden om den digitale arbejdsplads

Udgivet den: 3. december 2021
Opdateret den: 20. april 2022

læsetid: 3 minutter

Kategori(er): 

#Adoption
#Nyheder

User Adoption

Hvad er User Adoption?

User adoption definitionen eller sagt med andre ord brugeradoption, handler om at tage et nyt system eller en teknologi i brug. User adoption er en essentiel del af implementeringen af et nyt system i en virksomhed. Det vil på sigt gavne både medarbejderne og virksomheden. 

Hvordan kan user adoption være så vigtig for din virksomhed, hvordan fungerer det, og hvorfor skal det prioriteres i så høj grad? 

Der findes 3 forskellige user adoption strategier, som man kan benytte. Det afhænger af hvilke præferencer I har i jeres virksomhed, og hvor effektivt I vil tilgå diverse strategier. Netop disse ser vi nærmere på nu.

User adoption handler ikke udelukkende om IT-systemer og teknologier

Brugeradoption omfatter brugernes interaktivitet med implementering af det nye system eller teknologi. Det handler nemlig i høj grad om medarbejderne, som er nøglen til succes. 

Medarbejderne skal være indstillet på at lære det nye system at kende. Og det kan være en udfordring, da mange ofte er negative eller har en form for barriere, når det handler om forandring. Dermed er medarbejderne vigtige at have fokus på, når et nyt system eller en ny teknologi skal implementeres. Vores erfaring viser nemlig, at intet værktøj er mere effektivt end dén, som benytter sig af det.  

Det er vigtigt, at man tager højde for at medarbejderne, i høj grad, skal være indstillet på at investere noget tid, energi og kræfter i det nye system. Implementeringen tager tid og kræver omstillingsparathed. 

Når I skal implementere et nyt system eller en ny teknologi i virksomheden, så er det vigtigt at I får lagt en ordentlig plan for forløbet. Dermed sikre det også jer en struktureret proces, som får jer nemt og gnidningsfrit igennem forløbet uden problematikker.  

3 former for user adoption strategier 

Der er flere måder, hvorpå du kan implementere et nyt system i din virksomhed. Du kan tilgå 3 forskellige former for user adoption strategier i forhold til, hvad du foretrækker. Herunder finder du et overblik:

  • Big Bang adoptionDenne strategi handler om, at der bliver sat en dato for, hvornår man overgår fra det gamle system til det nye uden nogen former for milepæle. Her overgår alt fra det ene øjeblik til det andet. Medarbejderne bliver naturligvis informeret om, hvad der skal ske, hvordan det fungerer, og hvordan det vil påvirke deres arbejdsprocesser. 
  • Parallel adoption Denne strategi foregår således. at man ibrugtager to nye systemer på samme tid. Medarbejderne har her mulighed for stille og roligt at tilgår det nye system, samtidig med at det nye system udgår over tid. 
     
  • Trinvis adoption Denne strategi handler om, at der sker ændringer i systemet over en periode (kort eller lang periode). Der skal først være styr på den første del af implementeringen uden nogen problematikker. Herefter implementerer man den næste del af systemet. 

Men så er spørgsmålet, hvilken af disse user adoption strategier gaver din virksomhed bedst muligt? Lad os se nærmere på det herunder. 

Hvordan finder du ud af, hvilken user adoption strategi som gavner din virksomhed mest? 

Når du skal udvælge hvilke(n) user adoption, der skal anvendes i din virksomhed, er der en række elementer, du bør tage højde for. 

Det er vigtigt, at der lægges en plan, for hvordan forløbet med user adoption processen skal foregå. Da alle virksomheder er forskellige og har divergerende medarbejdergrupper osv., er vores anbefaling at man tager imod rådgivning fra specialister i forhold til valget af adoption strategi(er) som vil fungere bedst. 

Det vigtigste ved at igangsættelsen af en adoption proces er, at sørge for at brugeren er i centrum gennem hele forløbet.

Dette er også med at sikre, at dine medarbejdere udvikler deres kompetencer og skaber størst mulig værdi for virksomheden. 

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO