Hurtigudfyld i Excel

Gå ikke glip af ny viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udgivet den: 8. april 2019
Opdateret den: 3. november 2021

Kategori(er): 

#Excel
#Guides

Funktionen Hurtigudfyld

Hurtigudfyld er en smart og anvendelig funktion i de situationer, hvor data ikke optræder hensigtsmæssigt, hvilket typisk sker, når data er importeret. Med funktionen kan der arbejdes med en eller flere kolonner af data, hvor de ønskede data fra cellerne kan udtrækkes eller sammensættes efter eget ønske. Funktionen bruger desuden mønstregenkendelse.

I denne guide bliver du kort introduceret til funktionen Hurtigudfyld, hvor vi illustrerer anvendelsen af funktionen gennem et konkret eksempel.

Sådan anvendes Hurtigudfyld i Excel

Eksempel: udtræk e-mails

  1. Skriv, i nabokolonnen Email, e-mailen som den står i kolonnen Data:

  1. Når det første bogstav i den næste e-mail indtastes, i den underliggende celle, udfyldes resten af kolonnen med de respektive e-mails (Excel viser det med grå), og den automatiske udfyldelse udføres ved tryk på Enter:

  1. En anden mulighed efter indtastning af den første e-mail, er at placere cellemarkøren et vilkårlig sted i den tomme kolonne, og vælge Hurtigudfyld i HJEM-fanen:

og Excel udtrækker det tilsvarende mønster, ned gennem kolonnen:

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO