Funktionen Båndet i Excel – Bliv klogere

Tilmeld nyhedsbrev

Og gå ikke glip af ny viden om den digitale arbejdsplads

Udgivet den: 17. september 2018
Opdateret den: 21. marts 2023

læsetid: 6 minutter

Kategori(er): 

#Excel
#Guides

Hvad er båndet?

Båndet henviser til den bjælke af kommandoer, der vises øverst i en Excel-fil. Båndet giver et bredt udvalg af forskellige funktioner, der er nyttige til at at udføre diverse opgaver i Excel.

I den guide introducerer vi dig til de forskellige faner i båndet, så du får et generelt overblik over båndets mange funktioner.

Hvad består båndet af?

I Båndet er der 7 faneblade, plus op til 4 kontekstbaserede – de kontekstbaserede dukker op som ekstra muligheder, når man er inde i forskellige faneblade eller funktioner.

Den første fane Filer kaldes backstage, og omtales ikke i denne guide.

De første 3 er generelle faneblade, hvis funktioner er mere eller mindre de samme for alle Office programmer, de næste 2 er specifikke for Excel, de sidste 2 er igen generelle for alle Office programmer.

Oversigt

Startside: Her findes 80 % af det, en almindelig Excel bruger anvender

Indsæt: Her arbejder man, hvis man ønsker at sætte noget ind, f.eks. billeder.

Sidelayout: Her findes sideopsætning til print af dokumenter og temaer for dokumentet.

Formler: Her findes formler, f.eks. Sum, navngivne celler og formularer.

Data: Her findes de funktioner, man anvender, når man arbejder med store data, lister eller tabeller.

Gennemse: Her findes alt fra stavekontrol til dokumentbeskyttelse

Vis: Her findes forskellige former for visning af dokumentet.

Startside

Startside er et af de generelle faneblade, og det faneblad du kommer til at arbejde mest med, da det er her de fleste funktioner er.

Guiden funktionen båndet i Excel. Hovedmenuen i excel.

1: Udklipsholder: Anvend udklipsholderen hvis du skal klippe, kopiere, sætte ind eller anvende format penslen.

2: Skrifttype: Her kan du ændre skrifttype, størrelse eller farve på din tekst, tryk på den lille pil og dialogboksen Formater celler fremkommer.

3: Justering: Her kan du justere centreringen af skriften i dine celler, samt flette celler.

4: Tal: Her kan du angive et tal format, eksempelvis valuta, procent osv.

5: Typografier: Her kan du ændre formatering og typografi på dine celler og på den måde designe din tabel.

6: Celler: Indsæt, slet eller formater dine celler.

7: Redigering: Her findes Autosum som er meget anvendt i Excel, derudover kan du her sorterer eller filtrerer i din tabel, eller anvende søge funktionen.

Indsæt

Indsæt er et af de generelle faneblade, du bruger hvis der skal sætte noget ind i dit dokument.

Guide til funktionen båndet i Excel. Her vises menulinjen indsæt.

1: Tabeller: Indsæt en Pivottabel eller en almindelig tabel

2: Illustrationer: Indsæt billeder, multimedieklip, figurer osv.

3: Diagrammer: Indsæt forskellige former for diagrammer, anvendes til at vise din tabel som diagram.

4: Minidiagrammer: En ny form for diagrammer i Excel, få illustreret cellers udvikling i et minidiagram.

5: Filter: Indsæt et udsnitsværktøj for at filtrerer data interaktivt.

6: Kæder: Opret et hyperlink

7: Tekst: Indsæt tekstbokse, sidehoved eller sidefod osv.

8: Symboler: Indsæt prædefinerede ligninger eller symboler.

Sidelayout

Sidelayout er endnu et af de generelle faneblade, her kan du ændre selve siden og dens layout.

Pages review i baandet I Excel.

1: Temaer: Her kan man ændre hele det grafiske design ved at vælge en anden type end standarden, dvs.at skrifttype, farveskema og grafiske egenskaber ændrer sig.

2: Sideopsætning: Her kan man blandt andet ændre margin, størrelse på siden og om dokumentet skal være stående eller liggende. Dette er yderst brugbart hvis Excel arket skal printes.

3: Skaler til: Kan inddele Excel arket i sider

4: Arkindstillinger: Bestem her om gitterlinjer og overskrifter skal vises.

5: Arranger: Arranger celler og tabeller ved at anvende Flyt fremad, Flyt bagud eller Juster.

Formler

Formler er et af de specifikke faneblade for Excel, dvs. det eksisterer kun i Excel, i modsætning til de foregående 3 faneblade, der er mere eller mindre generelle for alle Office programmerne.Formler anvendes, når man arbejder med formler. Her er forskellige kategorier af formler og måder at gøre brugen af formlerne nemmere.

Guiden funktionen båndet i excel. Her vises menulinjen for formler i Excel.

1: Indsæt funktion: Åbner dialogboksen Indsæt funktion, hvor du kan søge efter funktioner.

2: Funktionsbibliotek: Her kan du finde og anvende funktioner inddelt efter emner.

3: Definerede navne: navngiv tabeller eller celler, som herefter vises i fx linjen

4:Formelrevision: Er en form for fejlsøgning, er der problemer med en formel eller udregning kan Fejlkontrol og Evaluer formel anvendes.

5: Beregning: Angiv indstillinger for beregningerne i dette Excel ark.

Data

Data er det andet faneblad, der er specifikt for Excel. Her arbejder man med alt, der har med store data at gøre.

Guiden funktionen båndet. Menu overblik over data.

1: Hent eksterne data: Importer fra andre kilder, eksempelvis Access, SAP, Microsoft SQL, eller en internet database.

2: Forbindelser: Er der importeret data fra andre kilder, kan du opdatere dem her, ved at trykke på Opdater alle indhenter Excel de nyeste opdateringer fra den importerede data.

3: Sorter og filtrer: Filtrer data, så du kun får vist de elementer der er relevante, eller sorter data, så du får vist data i den rette rækkefølge.

4: Dataværktøjer: Anvendes bl.a. til at validere data, fjerne dubletter eller kører en what-if analyse.

5: Disposition: Opret grupper eller angiv dispositioner.

Gennemse

Gennemse er igen et generelt faneblad, dvs. de fleste af dens funktioner findes i alle Office produkterne.

Guide om funktionen båndet i Excel. Billedet viser menupunktet gennemse i excel.

1: Korrektur: Kør stavekontrol, eller anvend synonymordbogen.

2: Sprog: Åbner ruden Opslag, hvor du kan oversætte ord til andre sprog.

3: Kommentarer: Indsæt kommentarer i Excel arket. I nyere versioner kan Kommentarer også til diskussioner, hvor du kan have trådede samtaler med andre personer.

4: Ændringer: Skrive beskyt arket eller tillad andre at lave ændringer.

Vis

Vis er det sidste af de generelle faneblade, her finder man forskellige former for visninger af sit Excel ark.

Funktionen båndet i excel. Billedet viser menupunktet vis i Excel.

1: Projektmappevisning: Få vist dit Excel ark i bl.a. sidelayout eller fuldskærm, eller få vist sideskift.

2: Vis: Bestemt om gitterlinjer, overskrifter og formellinjer skal vises.

3: Zoom: Zoom ind eller ud i Excel arket.

4: Vindue: Arranger visningen af vinduerne i Excel, få eksempelvis vist flere Excel ark i et vindue.

5: Makroer: Opret eller afspil makroer.

Mangler du kompetencer i Excel? Vi tilbyder en masse kurser på forskellige niveauer. Se alle vores Microsoft Excel Kurser. 

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Medarbejderbillede af Claus Friis Pedersen, CEO hos PeopleNet.

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO