Tidssvarende intranet med en intuitiv brugergrænseflade

Tilmeld nyhedsbrev

Og gå ikke glip af ny viden om den digitale arbejdsplads

Udgivet den: 14. februar 2022
Opdateret den: 20. april 2022

læsetid: 2 minutter

Kategori(er): 

#Cases

Baggrund

Kunden var en dansk, finansiel koncern med 1600 medarbejdere. Koncernen driver virksomhed inden for skadesforsikring, bank samt liv- og pensionsforsikring.

Kundens eksisterende intranet havde begrænset funktionalitet og et uddateret design. De havde derfor brug for et multifunktionelt og mere tidsvarende intranet med et moderne, enkelt og visuelt udtryk.

Krav

For kunden var det et krav, at intranettet blev leveret med moderne søgefunktionalitet, så medarbejderne kunne søge specifikt i personer, nyheder og andre relevante søge-scopes.

Ligeledes var der krav om målgruppevisnings-funktionalitet, så nyheder mv. kunne målrettes organisatorisk og geografisk. Herudover skulle det også være muligt at relatere relevante nyheder og emner.

Endeligt var det et krav, at processen for ændringer af layout og indhold blev forkortet, så de fremadrettet selv havde mulighed for at viderudvikle og tilpasse intranettet.

Løsningen

For at imødekomme kundens behov og krav leverede PeopleIntraNet, udover standardmoduler, tre specialudviklede moduler. Løsningen understøttede behovet for en mere intuitiv brugergrænseflade og blev leveret med et stort udvalg af kommunikationsformer og formateringsværktøjer, herunder video, afstemninger, tabeller og diagrammer, citater, punktlister og feeds fra sociale medier.

Herudover kom løsningen med avancerede søgemuligheder og funktionalitet til diverse visninger. Følgende PeopleIntraNet-moduler blev leveret, som en del af løsningen:

  • Nyheder
  • Branding
  • Afstemning
  • Social Medier
  • It-driftstatus
  • Det sker i huset
  • Kampagne-funktion
  • Kantinemenu
  • Mine bogmærker
  • Mine links
  • Ledige stillinger
  • Telefonbog
  • Søgning
  • Presseklip

Baggrund

Processen forløb i henhold til PeopleIntraNets effektive leverancemetode bestående af 4 faser:

I afklaringsfasen blev informationsarkitektur, design og konfiguration af PeopleIntraNet-moduler fastlagt i en prototype. Herudover blev behovet for uddannelse, indholdsmigrering samt dokumentation afklaret.

I realiseringsfasen blev kode overført til produktionsmiljø, og moduler blev implementeret og konfigureret. Der blev desuden udført tests og godkendelse af design og moduler i sprints.

I forankringsfasen blev indholdet migreret, brugere og redaktører blev undervist og løsning og dokumentation blev overleveret til administratorer.

I den fjerde og sidste fase, lanceringsfasen, gik kundens nye intranet i luften.

Varighed: 10 uger fra start til slut.

Teknologi