Arbejdsgivere der sidder foran hver sin computer skærm og arbejder

Derfor er det en styrke, at dine eksterne konsulenter sidder in-house

Tilmeld nyhedsbrev

Følg med i vores nyheder, events og webinarer.

Udgivet den: 27. marts 2023
Opdateret den: 27. marts 2023

Behovet for eksterne konsulenter

At hyre eksterne konsulenter til f.eks. projektledelse, it-implementering, systemopdateringer, marketingsaktiviteter osv., er populært i mange virksomheder. Det er en nem måde at få hjælp til konkrete udfordringer i en periode, og man slipper for at ansætte en fuldtid, som på sigt vil mangle opgaver.

Dog arbejder mange eksterne konsulenter hjemmefra, eller fra deres egen virksomhed/kontorplads, hvilket resulterer i at en del tid bliver brugt på kommunikation omkring arbejdsopgaver, og måske får man som kunde ikke udnyttet sin ekstra arbejdskraft nok. I hvert fald ikke hvis man sammenligner med at have en konsulent siddende in-house.

En del af vores konsulenter er i perioder “udstationeret” hos vores kunder, hvilket betyder at de en eller flere dage om ugen, sidder in-house hos vores kunder for at løse opgaver. Årsagen kan være forskellig – herunder f.eks. nye projekter, barselsvikariater, pludselige opsigelser, behov for ekstra hænder eller kompetencer.

For at give et bedre indblik i, hvilken styrke og værdi, det skaber at have en konsulent siddende in-house, fortæller vores Cloud Automation Consultant, Mikkel Johanning, om sit arbejde hos en af vores kunder.

 

Bedre samarbejde om data hos kunden

Mikkel Johanning sidder en dag om ugen hos en af vores kunder, hvor han er en del af teamet i dataanalyseafdelingen. Afdelingen indsamler data fra hele organisationen, som behandles, analyseres og visualiseres i Dashboards i Power BI. Mikkels primære opgave er at visualisere data og rapporter, så ledere eller interessenter i organisationen lettere kan træffe beslutninger på baggrund af store datasæt.

Ifølge Mikkel Johanning er det en klar fordel af sidde ude hos kunden en gang om ugen, særligt med det arbejde han laver. Mikkel understreger blandt andet:

”Når man arbejder med data, vil der typisk altid være opklarende spørgsmål i forhold til at forstå, den data man arbejder med, ellers er det svært at visualisere. Derfor er det klart nemmere at sidde hos kunden, så man nemt kan få de informationer, man mangler. Indimellem skal jeg også have fat i de interessenter, som gerne vil have data præsenteret på en bestemt måde, og så er det en fordel at kunne tage fat i dem derude, fremfor at skulle snakke i telefon, maile, holde møder osv.”

 

Så meget værdi, kan en ekstern konsulent bidrage med

Udover samarbejde, er der også en række andre fordele, man kan høste, når man har eksterne konsulenter eller eksperter siddende. Det frigiver noget tid, så de eksisterende medarbejdere kan fokusere på deres egne opgaver og evt. få relevant sparring. I denne sammenhæng lægger Mikkel Johanning også vægt på det kreative aspekt:

”Ofte når man kommer udefra, ser man tingene (data) på en anden måde, og når det er grafisk, visuelt og kreativ, kan man godt blive fanget i at køre efter de samme skabeloner. Og der føler jeg, at jeg kan bidrage med nye idéer eller at gøre tingene på en anden måde, som kunden måske ikke har set før eller tænkt på.”

Der er også mulighed for at høste specielle løsninger, hvis behovet opstår. Mikkel Johanning udtaler:

”Derudover kan jeg jo også hjælpe med at bygge noget mere costumized til kunden i forhold til den måde deres data visualiseres på og som måske kræver noget mere overvejelse og viden. Så på den måde kan jeg være hyret ind til at lave små praktiske opgaver, men kan også assistere eller lave mere komplekse løsninger, hvis behovet skulle opstå. Og det er klart en fordel.” 

 

Det anbefaler Mikkel Johanning til dem, der overvejer eksterne konsulenter

Spørg man Mikkel Johanning, om han har nogle anbefalinger til virksomheder, i forhold til at hyre (Power BI) konsulenter ind for en periode, svarer han følgende:  

”At arbejde med data forudsætter altid en grundforståelse for virksomheden og den måde de håndterer og indsamler deres data på. Men under alle omstændigheder kræver de fleste arbejdsområder en indkøring. Derfor er min klare anbefaling, at man kører 2-3 intense opstartsdage, så det fremadrettet bliver nemmere for konsulenten/eksperten gå i gang med sit arbejde og opgaver.”

Mikkel Johanning er lige nu hyret ind, som erstatning for en medarbejder, der er på barsel. Han skal fast være hos kunden i perioden fra midt januar og frem til marts 2023. 

Skal du i gang med et nyt projekt, en proces eller mangler du ekstra hænder, så har vi en bred palette af kompetencer, vi kan tilbyde dig. Ta’ fat i vores CEO, Claus Friis Pedersen på tlf. +45 7021 4445 eller på mail på cfp@peoplenet.dk og hør om mulighederne.

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Medarbejderbillede af Claus Friis Pedersen, CEO hos PeopleNet.

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO