Arbejdsgivere der sidder foran hver sin computer skærm og arbejder

Chatbot og Copilot for Microsoft 365 – Hvornår skal du vælge hvad?

Tilmeld nyhedsbrev

Følg med i vores nyheder, events og webinarer.

Udgivet den: 17. maj 2024
Opdateret den: 17. maj 2024

Der findes efterhånden et hav af muligheder, når det kommer til AI-teknologi. For at opnå den rette effekt og udbytte af disse, er det helt essentielt at få styr på, hvad de forskellige teknologier kan, og hvornår man bør vælge det ene frem for det andet.

De forskellige AI-chats, herunder Bing, Bard, Microsoft Copilot og ChatGPT, er forskellige bud på personlige assistenter, men det samme kan man sige om en chatbot.

Så hvad er egentlig den konkrete forskel – og hvornår skal man udvikle en skræddersyet chatbot, og hvornår er de eksisterende værktøjer gode nok?

Det ser vi nærmere på i denne artikel.

 

Brug Copilot til at løse dine arbejdsopgaver

Copilot for Microsoft 365 er udviklet til Microsoft 365-suiten og tager derfor udgangspunkt i al den viden, dokumenter og filer, som findes i tenanten. Copilot fungerer som en personlig assistent og samtalepartner, og er derfor et godt værktøj til at øge den personlige effektivitet for den enkelte medarbejder.

Eksempelvis kan Word-chatten hjælpe med at udvikle kreative forslag til tekster, Excel-chatten kan foreslå formler til analyse af data, og Teams-chatten kan hjælpe med at udarbejde mødereferater.

Set fra et forretningsperspektiv, skal du derfor investere i Copilot for Microsoft, hvis du er interesseret i at øge den enkelte medarbejderes personlige effektivitet. 

TIP: Er du nysgerrig Copilot, så holder vi også en masse spændende og relevante (gratis) webinars. Se alle vores webinars her.   

Brug chatbots til at håndtere viden og automatisere arbejdsprocesser

Skræddersyede chatbots fungerer optimalt i forbindelse med at håndtere manuelle arbejdsprocesser og rutineforespørgsler inden for et specifikt område. Modsætning til Copilot, bygger man ofte chatbots på konkret og begrænset viden.

Et godt eksempel vil være en kundeservice-chatbot, som kan håndtere konkrete spørgsmål fra kunder på en hjemmeside døgnet rundt. Ikke nok med at det sparer tid for medarbejderne i kundeservice, så kan det (hvis chatbotten er udviklet ordentligt) forbedre den service, som kunderne får, fordi de får svar på deres spørgsmål med det samme.

Et andet eksempel kunne være en chatbot i en bank, der indeholder forretningsgange og -processer for, hvordan man opretter en ny kunde, et lån eller andet relevant. I stedet for at bruge tid på at lede efter mapper, kan man skrive til chatbotten og dermed lynhurtigt få svar på, hvordan processen håndteres.

Chatbots er også mere justerbare end de eksisterende værktøjer, og man kan derfor hele tiden ændre på, hvordan den skal ”arbejde”. Chatbots har også større fleksibilitet i forhold til, hvor den kan integreres. Det betyder, at hvis man har et større specifikt it-system, vil det være nemmere at integrere en chatbot frem for eksempelvis Copilot for Microsoft 365.

Læs mere om, hvordan du kommer i gang med at udvikle chatbots her. 

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Medarbejderbillede af Claus Friis Pedersen, CEO hos PeopleNet.

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO