Intranet forbedrer interne rammer for kommunikation, aktiviteter og processer

Gå ikke glip af ny viden

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Udgivet den: 27. januar 2020
Opdateret den: 1. november 2021

Kategori(er): 

#Cases
#SharePoint

Dansk møbelkæde får nyt intranet

En dansk virksomhed med en årlig vækst på mere en 20%, havde behov for at forbedre de interne rammer for kommunikation, underlæggende processer og aktiviteter. Heriblandt med fokus på en effektiv onboarding proces af flere end 100 medarbejdere om året.

Virksomhedens ledelse ønskede et intranet, som understøttede kommunikation og vidensdeling mellem medarbejderne samt en bottom-up kommunikation med medarbejdergenereret indhold og stort socialt engagement. Derudover ønskede kunden vejledninger og retningslinjer til deres medarbejdere, som kunne anvendes i dagligt brug.

Intranet med målgruppevisninger og -rettigheder bygget på SharePoint funtionalitet

I første omgang udviklede PeopleNet et intranet, som afspejlede kundens corporate design. Standart SharePoint Classic funktionalitet on premises blev konfigureret med tilpassede målgruppevisninger og -rettigheder. Heriblandt rettighedsbestemte visninger i forhold til budget og salg. Løsningen blev leveret med SharePoint dashboard samt integration til SQL rapporteringsservice. Derudover indeholdte løsningen en række standart moduler.

Opgradering fra Classic til Modern SharePoint

Nogle måneder senere besluttede kunden at opgradere fra Classic on premises til Modern SharePoint Online, idet de valgte at lave deres SQL rapporteringsservice om til Power BI, som ikke fungerer optimalt i Classic SharePoint. Derudover ville kunden gerne følge med udvikling samt udnytte de opdateringer, som Microsoft løbende udbyder.

Som følge heraf lavede PeopleNets konsulenter strukturen om til en hubstruktur. Herefter blev siderne opstillet og oprettet, og indholdet fra SharePoint Classic on premises blev flyttet over i Modern SharePoint Online. Telefonbogen, som var en del af de standart moduler, som kunden fik med til den første løsning, blev lavet om til en søgefunktion i den nye løsning. Yderligere valgte kunden at gøre brug af Modern SharePoint temaer for at afspejle deres visuelle identitet i den interne kommunikation.

Effektiv agil projektmetode sikrer smidig proces

Den første løsning blev leveret i overensstemmelse med PeopleIntraNets effektive leverancemetode bestående af 4 faser.

I afklaringsfasen blev tilpasning af moduler, design og informationsarkitektur konkretiseret og kundespecifikke krav blev specificeret. Derudover blev indholdsmigrering og indholdstyper præciseret og kortlagt.

I realiseringsfasen blev en PoC af kundens intranet konfigureret og færdigudviklet. Fasen forløb i tæt sparring mellem kunde og PeopleNets konsulenter for at sikre en løsning, understøttede kundens forventninger og krav.

I forankringsfasen blev intranettet forankret med den nødvendige governance, rolle- og ansvarsstyring, indholdsmigrering samt verificering af servicespørgsmål. Derudover blev uddannelse igangsat samt en evaluering af forløbet.

I den fjerde og sidste fase, lanceringsfasen, gik kundens nye intranet i luften.

Varighed: 2 måneder fra start til slut.

Opgraderingen fra Classic til Modern SharePoint er en mindre og langt simplere opgave og derfor ikke understøttet af leverancemetoden. Samarbejdet har fungeret over Microsoft Teams, hvori PeopleNets konsulenter og eksperter, i dialog med kunden, har flyttet indholdet og oprettet sider samt struktur. Derudover har PeopleNets konsulenter hele vejen stået til rådighed i forhold til rådgivning og vejledning for at hjælpe kunden i mål.

Varighed:3 uger.

Teknologi

 Modern SharePoint Online, 365Connect og Classic SharePoint.

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO