3 tips til en succesfuld ibrugtagning af Microsoft 365

Tilmeld nyhedsbrev

Og gå ikke glip af ny viden om den digitale arbejdsplads

Udgivet den: 22. november 2021
Opdateret den: 20. april 2022

læsetid: 2 minutter

Kategori(er): 

#Nyheder

Skab opmærksomhed

Overvejer jeres virksomhed at skifte til Microsoft 365, og ønsker I at medarbejderne bliver hjulpet bedst muligt fra start? Eller har I allerede lanceret Microsoft 365, men ønsker at optimere den fortsatte implementering? 

I denne artikel bliver du præsenteret for 3 simple tips til at effektivisere ibrugtagningen af Microsoft 365.  

Microsoft 365 tilbyder en lang række værktøjer, der kan hjælpe medarbejdere i organisationer til at yde deres bedste. For at kunne realisere denne gevinst, er det vigtigt ikke kun at fokusere på den tekniske ibrugtagning. Adoption handler om at sikre at folk på tværs af organisationen tager løsningen til sig og forstår fordelene.

De følgende tre tips, har til formål at bidrage til en succesfuld ibrugtagning af Microsoft 365.  

Det er essentielt at begynde tidligt, når det kommer til at skabe interesse for den nye løsning. Forskning viser, at en succesfuld omstilling hænger uløseligt sammen med ledelsens synlige engagement i processen og produktet. Lederne bør altså gå forrest som ambassadører for den nye løsning, for at skabe opmærksomhed. 

I kan skabe opmærksomhed omkring den nye løsning ved fx et lanceringsevent eller storrumsmøde, og supplere med et nyhedsbrev. Sørg for at forklare hvorfor der sker en forandring samt hvorledes forandringen kommer til at påvirke brugerne. Det er desuden vigtigt at oplyse brugerne om hvad de skal begynde, stoppe-og fortsætte med at gøre.  

Engagerer brugerne 

At få brugerne med på rejsen, er det vigtigste element i en adoption-proces. Forandring skaber, som bekendt, ofte modstand blandt mennesker, der ikke ser en fordel i forandringen for dem selv. Fokusér derfor på hvad brugerne får ud af Microsoft 365, så de kan se en fordel i at imødekomme den.  

Dette kan eksempelvis gøres gennem brugerscenarier, hvor der oplyses om løsningens gevinst. Heri gennem kontekster, det brugerne kan relatere til, eller gennem små tips og tricks, der kan skabe stor værdi. Lad jer inspirere af arbejdssituationer, der nemt kan optimeres ved hjælp af jeres nye værktøjer. Disse kaldes lavthængende frugter, fordi de er nemme at nå, uden den store indsats.  

Tilbyd kompetenceudvikling 

Intet værktøj eller produkt er mere effektivt, end dén der bruger det. Skab de bedste forudsætninger for implementeringen af Microsoft 365, ved at tilbyde brugerne den rette uddannelse. 

PeopleNet Academy tilbyder mere end 30 kurser i Microsoft 365, SharePoint og Office. De tilbyder desuden en lang række supplerende tjenester, såsom vejledninger, quick guides, tutorials og meget mere.

Kontakt os for at høre mere om hvilke kurser og ydelser, der passer til jeres løsning og brugere. 

Følg os på

Brug for mere information?

Så ta' fat i Claus eller en af vores andre flinke medarbejdere.

Image

Claus Friis Pedersen

Partner og CEO